יום חמישי, 17 בינואר 2019

דן חלוץ - כרוניקה של כשלונות

מספר מחשבות על הרמטכ"ל, המנהל והפוליטיקאי - דן חלוץ.

דן חלוץ הרמטכ"ל

בצבא, דן חלוץ עשה היסטוריה והיה לרמטכ"ל הראשון אשר הגיע משורות חיל האוויר. 
כהונתו כרמטכ"ל ה-18 של צה"ל הסתיימה לאחר שהתפטר מתפקידו בחוסר ברירה כשפורסמו תוצאות וועדת וינוגרד אשר הטילה עליו חלק לא מבוטל מהאחריות לכשלונות המלחמה.

התפטרותו של חלוץ הגיעה לאחר תקופה שבה אחז בקרנות המזבח בתירוץ שעליו להכין את הצבא לעימות עתידי, בהמלצת "מר ביטחון" עמיר פרץ. במילים אחרות, חלוץ ביקש להראות כי הוא מסוגל לאכזב את המערכת הביטחונית בשנית.


בנאום הפרישה שלו, במקום להיות ממלכתי ולקבל עליו אחריות - הרי הוא הודיע על התפטרותו, חלוץ בחר לסיים את הקריירה הצבאית שלו במילים: הכי כואב לטייס כאשר מספר 2 שלו יורה לו בגב.
כל ניסיון להוציא ממנו הסבר למשפט הבכייני נענה בשלילה. 

את כשלונו של חלוץ כרמטכ"ל במלחמת לבנון השניה, ניתן לסכם בפסקה הבאה הלקוחה מהדו"ח הסופי של ועדת וינוגרד:

חוסר האמון בין המטכ"ל ובין הפיקוד הגיע לרמות גבוהות, שהשפיעו על היעילות של ניהול המלחמה. היא החלישה את תפקודו של אלוף פיקוד צפון וגרמה מעורבות יתר של המטכ"ל בתחום אחריותו של פיקוד צפון. רק בסופה של המלחמה, ערב היציאה ל"שינוי כיוון 11 ,"נשלח סגן הרמטכ"ל כ"נציג הרמטכ"ל" לפיקוד. בפועל, מהלך זה לא השפיע, לטוב או לרע, על ניהול המלחמה. מכל מקום, המציאות שהביאה לצורך לנקוט בצעד זה הייתה חמורה ובעלת השפעה שלילית על ניהול המלחמה. היה צורך לזהות את הבעיה ולעשות להסדרתה בשלבים קודמים יותר של הלחימה


דן חלוץ המנהל

לאחר שפשט את מדיו, התמנה חלוץ למנכ"ל "קמור מוטורס" (נרכשה ב2011 ע"י קבוצת דלק), יבואנית ב־מ־וו. תחת ניצוחו של חלוץ, רווחי החברה הצטמקו ב־72 אחוז – ל־6.5 מיליון שקל בתוך שנה בלבד. לאחר שנתיים חלוץ כבר הפסיד לחברה 6.5 מיליון שקלים.

בנוסף, חלוץ שימש כיו"ר חברת "סטרלינג", המתמחה בפיתוח ושיווק מערכות לתקשורת לוויינים. תחת חסותו, גדלו הפסדי החברה מ־11 מיליון שקלים ל־59 מיליון שקלים, החברה קיבלה הערת "עסק חי" מרואי החשבון (חשש לקריסה בתוך שנה). בסופו של דבר החברה נסגרה. 

בין השנים 2013 - 2016 כיהן חלוץ כיו"ר חברת "ג'ובוקיט החזקות" במהלך כהונתו, החברה איבדה כ 70 אחוזים משוויה.

מניית ג'ובוקיט החזקות בין השנים 2013 - 2016

חיפוש שמות החברות הנזכרות לעיל' באתרו האישי של חלוץ לא יניב תוצאות.

דן חלוץ הפוליטיקאי

ב-2 בדצמבר 2010 בעקבות סדרת פגישות עם יו"ר קדימה ציפי לבני,  התפקד חלוץ למפלגת קדימה, אך לפני הבחירות המקדימות לבחירת יושב ראש קדימה ב-27 במרץ 2012, בגד בליבני והודיע על תמיכתו בשאול מופז - אשר ניצחונו הוביל לפיצול המפלגה ועזיבת ציפי ליבני ל"תנועה".
חלוץ, שתמך ונתקע עם מופז הבין שמפלגה המפוארת אליה הצטרף נמחקת.
ב-7 ביולי 2012 הודיע חלוץ על פרישתו מקדימה "על רקע המחלוקת בעניין גיוסם לצה"ל של חרדים וערבים".
אילו מין מחלוקות היו יכולות להיות לו עם שאול מופז? ככל הנראה מדובר באופורטוניזם פוליטי ולא יותר.

לא נכון להטיל על חלוץ את האשמה בהתפוררות "קדימה", אבל בהסתכלות בדיעבד, קשה להתעלם מהבחירות השגויות שלו והשפעתן על המפלגה.

כל שנותר הוא לבקש מחלוץ לעסוק בנושאים קצת פחות הרי גורל שלא יביאו להפסדים במליונים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

בתוך הראש של צ'אק

"נתניהו איבד את דרכו בכך שהעדיף את הישרדותו הפוליטית על פני האינטרסים של ישראל", נאם היום שומר בסנאט. "בצומת קריטי זו, אני מא...